تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

روش کار با ترازوی آزمایشگاهی + شرایط ابطال گارانتی

آخرین بروزرسانی : فوریه 6, 2022
ترازوی آزمایشگاهی
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

ترازوی آزمایشگاهی به منظور اندازه‌گیری وزن اجسام ریز و درشت با دقت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترازو های آزمایشگاهی دارای انواع گوناگونی هستند که انواع ترازو های آزمایشگاهی را قبلاً در مقاله‌ای جداگانه به تفصیل برای شا عزیزان شرح داده‌ایم. امروز در این مقاله کوتاه سعی کردیم نکات مهمی را در مورد روش کار با ترازوی آزمایشگاهی در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید …

 

مهمترین نکات کار با ترازوی آزمایشگاهی

  • از قرار دادن ترازوی آزمایشگاهی در کنار پنجره و یا درب باز خودداری نمایید. در صورت قرار دادن ترازو در چنین شرایطی، دمای محیط کاملاً تغییر کرده و باعث ایجاد خطا در دستگاه خواهد شد.
  • ترازوی آزمایشگاهی باید در محیطی با دما و رطوبت ثابت بر طبق مندرجات روی برچسب ترازو و یا دفترچه راهنما نصب گردد.
  • از عوامل بدیهی استفاده از ترازوی آزمایشگاهی این است که از قرار دادن ترازوی آزمایشگاهی در محلی که امکان پاشیده شدن آب و یا مایعات دیگر وجود دارد اجتناب کنید.
  • از قرار دادن ترازوی آزمایشگاهی بر روی میز غیر ثابت و یا میزی که در اثر ضربه ایجاد لرزه کند خودداری نمائید.
  • سطحی که ترازوی آزمایشگاهی روی آن قرار می‌گیرد، باید کاملاً تراز باشد.
  • از قرار دادن ترازوی آزمایشگاهی در مجاورت دستگاه‌های الکتریکی خودداری نمایید. دستگاه­‌های الکتریکی در اطراف خود یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که روی اندازه‌گیری ترازو تاثیر می­‌گذارد.
  • روش کار با انواع ترازو های آزمایشگاهی این است کهباید دقت کنید اطراف ترازوی آزمایشگاهی، بایستی از هر طرف فضای کافی جهت راحتی کار وجود داشته باشد.
  • پس از مطمئن شدن از جریان الکتریکی ورودی به دستگاه، دستگاه را به برق متصل کرده و بعد از گذشت چند ثانیه کلید روشن (On) را فشار دهید.
  • کفه ترازوی آزمایشگاهی را در محل تعیین شده قرار دهید. دقت نمایید که کفه درست در جای تعیین شده قرار گیرد.
  • بعد از روشن شدن دستگاه به هیچ عنوان عمل توزین را انجام ندهید؛ چون علاوه بر اینکه ممکن است باعث اشکال در دستگاه شود، باعث خطای توزین نیز می­‌گردد. لذا پس از روشن کردن ترازو آن را به مدت 30 دقیقه به حال خود قرار دهید.
  • روش کار با ترازوی آزمایشگاهی جهت جابجایی آن این است که ابتدا دستگاه را خاموش کرده و از منبع تغذیه جدا کنید. پس از این کار کفه ترازو را از روی آن برداشته و ترازوی آزمایشگاهی را جابجا کنید. در صورتیکه ترازوی آزمایشگاهی شما از نوع محفظه­ دار می‌­باشد، ابتدا شیشه‌های آن را با چسب کاملا محکم کنید و سپس ترازوی آزمایشگاهی را جابجا کنید.
 

از محصولات آذین در بخش ترازو های آزمایشگاهی:

ترازوی دیجیتال با دقت 0.001 گرم – 320 گرم

ترازوی رطوبت سنج | دقت 0.0001 و 0.001 ظرفیت 50g تا 210g

ترازوی یک کفه ای سه اهرمی

 

نگهداری ترازوی آزمایشگاهی

عواملی مانند دما، رطوبت، نيروی جاذبه و هوا می توانند در اندازه‌گيری صحيح وزن مواد تداخل نمايند. برای نگهداری و استفاده صحيح از ترازوی آزمایشگاهی بايد به موارد زير توجه داشت:

  1. ترازوی آزمایشگاهی بايد در محلی دور از جريان هوا، دقيقاً در وضعيت افقی و در مکانی ثابت و بدون ارتعاش قرار گيرد.
  2. یکی از اساسی ترین نکات روش کار با ترازوی آزمایشگاهی این است که بايد پيش از هر اندازه‌گيری مقدار آن صفر شود!
  3. ظرفی که برای توزين استفاده شود بايد تا حد امکان کوچک باشد (با توجه به حجم ماده مورد توزين). از بکار بردن ظروف پلاستيکی بايد خودداری شود.
  4. ظرف و ماده مورد توزين بايد قبل از توزين به حرارت اتاق رسانده شوند.
  5. دست را نبايد وارد محفظه توزين نمود؛ زيرا باعث گرم شدن محفظه مي‌شود. بهتر است از پنس استفاده شود.
  6. مواد شیمیایی را نباید مستقیماً روی کفه گذاشت برای این کار باید از ظروف توزین کمک گرفت. (مثل: بشر، شیشه ساعت و …)
  7. در روش کار با ترازوی آزمایشگاهی باید ماده مورد توزين را وسط کفه قرار داد.
  8. ترازوی آزمایشگاهی بايد تميز نگه داشته شود. در صورت ريختن مواد شيميايی بايد سريعاً محل را تميز نمود. برای پاکسازی عوامل بيولوژيک از الکل 70 درصد استفاده مي‌شود.
  9. برای اطمينان از صحت اندازه‌گيری لازم است علاوه بر کاليبراسيون داخلی، در فواصل زمانی مشخص با استفاده از وزنه‌های کاليبره با وزن معين، صحت عملکرد را بررسی کرد يا از طريق مراجع کاليبراسيون معتبر، اقدام به کاليبراسيون دستگاه نمود.

 

شرایط ابطال گارانتی ترازوی آزمایشگاهی

توجه: در صورت عدم رعایت موارد ذیل، دستگاه مشمول شرایط گارانتی نخواهد شد:

  • از مشخصات برق ورودی دستگاه مطمئن شوید که دقیقاً با مندرجات روی برچسب ترازوی آزمایشگاهی منطبق باشد. ضمناً با توجه به نوسانات برق، توصیه می‌شود از دستگاه استابلایزر (مانند محافظ کامپیوتر) استفاده شود.
  • جهت اتصال دستگاه به منبع تغذیه برق، فقط از آداپتور مخصوص دستگاه که همراه آن است، استفاده کنید.
  • ترازوی آزمایشگاهی یک دستگاه بسیار حساس می‌باشد. لذا دقت کنید که نمونه و یا وزنه‌ای که روی ترازوی آزمایشگاهی قرار می‌دهید، کاملاً آرام بر روی کفه قرار گیرد و هرگز نمونه را روی کفه پرتاب نکنید.
  • دقت کنید که وزنی بیش از ظرفیت ترازوی آزمایشگاهی روی آن قرار ندهید؛ چرا که باعث آسیب جدی به سیستم توزین ترازوی آزمایشگاهی خواهد شد. چنانچه در بکارگیری نکات روش کار با ترازوی آزمایشگاهی سهل‌انگاری شود، دستگاه از گارانتی خارج خواهد شد.
  • در هنگام توزین نمونه‌های مایع، دقت کنید که مایع رو ترازوی آزمایشگاهی ریخته نشود. در صورت نفوذ مایع به قسمت های داخلی ترازوی آزمایشگاهی، خرابی آن حتمی است.
  • نمونه‌های ریز و پودری را با ظرف توزین کنید. چون احتمال دارد که این نمونه‌ها وارد قسمت‌های داخلی ترازو شوند و به آن آسیب وارد کنند.
  • برای تمیز کردن ترازوی آزمایشگاهی هرگز از حلال‌های آلی (مانند استن و تولوئن) استفاده نکنید؛ چون باعث آسیب به صفحه کلید و صفحه نمایش ترازوی آزمایشگاهی می‌شود.
  • مسئولیت هرگونه آسیبی که ناشی از استفاده نادرست از ترازوی آزمایشگاهی باشد از قبیل شکستگی، وارد شدن ضربه به دستگاه و … بر عهده کاربر خواهد بود.

 

***

در این مقاله کوتاه سعی کردیم روش کار با ترازوی آزمایشگاهی را به شما آموزش دهیم. ما در فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی آذین در تلاشیم تا با ارائه انواع تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت و با قیمتی مناسب، نیاز مشتریان محترم خود را برطرف کنیم. در همین زمینه چنانچه قصد خرید ترازوی آزمایشگاهی یک کفه ای یا دو کفه ای با دقت و وزن‌های مختلف را دارید می توانید با شماره‌های 02166578892 و 02166572995 تماس بگیرید تا همکاران فروش ما شما را راهنمایی کنند. شایان ذکر است کلیه ترازوهای آزمایشگاهی با یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می‌گردند.

اشتراک گذاری این مطلب:

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =