تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

نیتروژن مایع ؛ ازت مایع

آخرین بروزرسانی : فوریه 9, 2022
تانک ازت و نیتروژن مایع ازت
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

نیتروژن مایع چیست؟

نیتروژن مایع یا Liquid Nitrogen که به اختصار LN2 نامیده می‌­شود. حالت مایع گاز نیتروژن خالص می­‌باشد. این مایع در اثر تقطیر جزء به جزء هوا استخراج گشته و اکثرا در کارخانه‌های تولید گازهایی نظیر CO2 و O2 تولید می‌­شود. این مایع بدون ­رنگ، بدون بو و دارای چگالی نیتروژن مایع 807Kg/m3 (حدودا 20% سبکتر از آب در حجم برابر) می­‌باشد. همانگونه که آب در فشار یک اتمسفر در دمای 100 درجه سانتی گراد می ­جوشد و به بخار آب تبدیل می­‌شود. نیتروژن مایع در دمای 196- درجه سانتی­‌گراد (تقریبا 77 کلوین در مقیاس مطلق، بطور دقیق‌تر 8/195- درجه سانتی‌گراد) جوشیده و به بخار خود یعنی گاز نیتروژن تبدیل می­‌شود. پس وقتی از نیتروژن در حالت مایع سخن می­‌گوییم، قطعاً دمای آن بالاتر از 196- نخواهد بود؛ زیرا چنانچه دمای آن به 195- برسد بخار شده و به گاز تبدیل می‌شود. این مایع در دمای 210- درجه سانتی­‌گراد نیز منجمد شده و به حالت نیتروژن جامد در می­ آید. نیتروژن مایع نخستین بار در سال 1883 میلادی تولید شده است.

با توجه به دمای بسیار پایین و اینکه با کمترین تماسی با جسم گرمتر دمای آن از 196- تجاوز خواهد کرد. برای نگهداری و حمل و نقل آن باید از هرگونه تماس آن با اجسام دیگر ممانعت به عمل آورد. این جسم حتی می‌تواند هوا باشد. هوای عادی تقریباً 220 درجه سانتی‌­گراد گرم­تر از نیتروژن مایع می‌­باشد. با این تفاسیر تنها راه حل استفاده از تانک‌های مخصوص حمل نیتروژن مایع می­‌باشد که دارای جداره خلاء هستند. برخورد با فضای اطراف را تقریباً به صفر می‌­رسانند. این تانک‌ها گران قیمت بوده و بسیار حساس و آسیب­ پذیر هستند. آنها می­‌توانند بسته به طراحی خود و عوامل دیگر از چند ساعت تا حتی یک سال نیتروژن مایع را نگهداری کنند.

همچنین دستگاه‌های کوچکتری نیز جهت نگهداری نیتروژن مایع استفاده میشوند که به آنها دستگاه کرایو اسپری میگویند و از آن برای درمان زگیل های تناسلی و جوش های پوستی استفاده میشود. نیتروژن مایع در این دستگاه حدود 12 الی 20 ساعت محافظت میشود. این خاصیت نیتروژن مایع است که در دمای اتاق بسرعت تبخیر می‌شود.

 

تانک ازت

قیمت تانک ازت

آیا نیتروژن مایع خاصیت انفجاری دارد؟

خیلی از افراد با شنیدن نام نیتروژن وحشت می­‌کنند. شخصاً با افرادی روبرو شده‌­ام که بدلیل ترس از انفجار، حتی جرات نزدیک شدن به آن را نیز نداشته‌اند. البته حق دارند از این مساله وحشت داشته باشند؛ چرا که نام نیتروژن مثل نام گروهک‌های تروریستی آنها را به وحشت و اشتباه انداخته و آنرا با هیدروژن یا اکسیژن مقایسه می‌­کنند. هیدروژن و اکسیژن بشدت قابلیت انفجار دارند ولی برخلاف آنها نیتروژن دارای قابلیت انفجاری نیست.

ضریب انبساط نیتروژن مایع در دمای عادی (20 درجه سانتی‌گراد) نزدیک به 700 می­‌باشد و این بدان معنی می­‌باشد که یک لیتر نیتروژن مایع در صورت تبخیر برابر با 694 لیتر گاز نیتروژن خواهد بود. بدین منظور توصیه میشود از نیتروژن مایع در فضاهای بسته استفاده نشود؛ چراکه تبخیرِ حتی چند لیتر نیتروژن مایع باعث افزایش درصد نیتروژن هوا و در نتیجه کاهش اکسیژن خواهد شد که این امر می­تواند موجب سردرد، بیهوشی و یا حتی مرگ گردد! تماس با نیتروژن مایع نیز باعث سوختگی شدیدی شده که میتواند موجب از کار افتادن اعضا و یا حتی مرگ شود اما چنانچه فرایند انتقال ازت مایع با احتیاط و از روی تجربه انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برای شفاف سازی این موضوع چالش ریختن نیتروژن مایع روی بدن را ببینید.

 

انواع مدل های تانک ازت:

تانک ازت 3 لیتری کنیسترخور MVE ASIA

تانک ازت 10 لیتری کنیسترخور دهانه گشاد YDS چین

تانک ازت 35 لیتر رک خور INNOVA

 

موارد استفاده از تانک ازت در صنعت

از ازت مایع در موارد بسیاری می‌توان استفاده کرد. از آن به صورت متداولی در محیط های آزمایشگاهی و برودت شناسی استفاده می‌شود. یک تانک ازت مایع برای نگه داشتن هر چیزی به صورت منجمد برای یک مدت طولانی، یا به طور کلی به عنوان یک انتقال‌دهنده برای ازت مایع، می‌تواند بسیار مفید باشد. شما هم چنین می‌توانید انتظار دیدن مخزن ازت مایع در بیمارستان‌ها را داشته باشید. ازت مایع یک نگهدارنده برودتی برای بسیاری از مواد انسانی نظیر خون و نطفه است. هر بیمارستانی از تانک ازت مایع برای ذخیره سازی تخمک‌ها، نطفه، خون و حتی اعضای بدنی اهدا شده، استفاده می‌کند. در حقیقت، بیمارستان ممکن است بزرگترین مصرف کننده ی مخزن‌های ازت مایع باشند.

آنها معمولاً به همان منظوری به کار گرفته می‌شوند که از تانک ازت مایع استفاده می‌شود؛ ولی دوباره برداشتن محتوا از آن ها آسان‌تر است. یک تانک ازت مایع ممکن است قفل‌هایی بر روی خود داشته باشد که بستن و باز کردن آن ها همیشه سخت باشد، ولی انتقال آن ها آسانتر است؛ چون اکثر آن ها به چرخ‌های مخصوصی جهت انتقال مجهز می باشند. همانطور که اشاره شد، یک فریزر ازت مایع که با نام فریزر آزمایشگاهی نیز شناخته می‌شود به منظور نگه داشتن مواد مهم در یک دمای ثابت است. از دیگر کاربردهای نیتروژن مایع می­توان به­ عنوان خنک‌کننده در صنایع مختلف و همچنین کاربردهای پزشکی (بعنوان مثال حذف ضایعات پوستی) اشاره نمود که با استفاده از دستگاه کرایو اسپری قابل انجام است.

 

 نگه داری اسپرمکانتینر ازتنیتروژن مایع چیست

 

برای شارژ سریع نیتروژن مایع در محل با شماره های 02166578892 و 02166572995 تماس بگیرید. آذین تجهیز، شرکت فعال در زمینه واردات و توزیع تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم مصرفی می‌باشد که با چندین سال سابقه فعالیت توانسته رضایت مخاطبان خود را بدست آورد.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =