تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

ویدیوی ریختن نیتروژن مایع روی بدن | چالش ازت مایع

آخرین بروزرسانی : سپتامبر 17, 2023
چالش آب یخ با ازت مایع
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

چالش ازت مایع

چالش ازت مایع همان چالش آب یخ خودمان است، اما این بار با نیتروژن مایع! (با دمای 196- درجه سانتی گراد)

سلام! فکر می‌کنید اگر یک ظرف نیتروژن مایع را روی سر خود بریزید چه خواهد شد؟! یخ میزنید؟ قندیل میبندید؟ یا فقط کمی سردتان میشود؟ 🙂

اگر یادتان باشد چندی پیش فضای مجازی پر شده بود از ویدئوهای چالش آب یخ، که برخی از سلبریتی ها و شاخ های مجازی هرکدام یک ظرف آب یخ را بر میداشتند و روی سرشان خالی میکردند و در صفحه اینستاگرام شان منتشر میکردند. امروز در اینجا میخواهیم ویدیویی مشابه آنچه که گفته شد را با هم ببینیم؛ با این تفاوت که این بار پسرک دانشجویی از رشته شیمی به نام محمد قریشی، یک ظرف نیتروژن مایع را روی سر خود خالی میکند. بریم ببینیم قرار است چه اتفاقی بیفتد!

 

هشدار: از انجام این آزمایش جداً پرهیز کنید. چالش ازت مایع مخصوص افراد حرفه ای است و به هیچ وجه به شما (اگر حرفه ای نیستید) توصیه نمیشود!

 

چالش آب یخ با ازت مایع
چالش آب یخ با ازت مایع

برای مشاهده ویدیو چالش ازت مایع به انتهای صفحه مراجعه کنید …

 

چرا ریختن نیتروژن مایع به بدن او آسیب نزد؟

در این آزمایش خاص، محمد نیتروژن مایع را با دمای انجماد منفی ۲۲۰ درجه و دمای جوش منفی ۱۹۶ درجه روی سر خودش می ریزد اما هیچ آسیبی به او نمی رسد. در واقع تا قبل از این انتظار میرفت با انجام چالش ازت مایع، سر محمد منجمد شود و دمای بسیار پایین نیتروژن موجب مرگ آنی او گردد؛ ولی خب خوشبختانه این اتفاق رخ نداد. اما چرا؟

از نظر علمی، وقتی سطحی به اندازه کافی داغ باشد و مایعی روی آن ریخته شود، لایه‌ای نازک از بخار، بین سطح و مایع تشکیل می‌شود. این امر باعث کاهشِ تماس مایع با سطح شده و باعث تأخیر در تبخیر آن می‌شود. وقتی تماس و در نتیجه تبخیر کم شود، طبعاً میزان دمای دریافتی از سطح بدن شخص هم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه فرد یخ نمی‌زند! این پدیده را اصطلاحاً اثر “لیدن‌فراست Leiden frost” می‌گویند. در این آزمایش، دمای بدن محمد نسبت به دمای نیتروژن آنقدر زیاد بود که باعث ایجاد پدیده لیدن‌فراست شد.

در واقع نیتروژن مایع برخلاف ظاهرش آنقدرها هم ترسناک نیست! حتی از آن به عنوان نیتروژن خوراکی هم استفاده میشود. بستنی نیتروژنی یکی از خوشمزه ترین مواد خوراکی است که با نیتروژن تهیه میشود.

 
هشدار مجدد: از تکرار این آزمایش (با فرض اینکه به نیتروژن مایع دسترسی دارید!) اکیداً خودداری نمایید. توجه داشته باشید که محمد دقیقاً می‌دانست که چه می‌کند و چه میشود! حتی اگر در ویدئو دقت کنید می‌بینید که بلافاصله سر و تی‌شرت خود را می‌تکاند تا نیتروژن از روی پوست و لباس او سر بخورد و روی آن نماند؛ مراقب خودتان باشید …
 
 
برای آشنایی بیشتر با نیتروژن مقاله زیر را بخوانید:

 

ویدیوی چالش ازت مایع:

 
اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − شش =