تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

تاریخچه پلاریمتر | پلاریمتر چگونه ساخته شد

آخرین بروزرسانی : فوریه 1, 2022
دستگاه پلاریمتر
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

در این مقاله کوتاه می‌خواهیم بدانیم تاریخچه دستگاه پلاریمتر به کجا برمی‌گردد و اولین بار کجا ساخته شد. اگر دانشجو هستید یا این موضوع برایتان جذاب است پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

تاریخچه پلاریمتر

قبل از پرداختن به تاریخچه پلاریمتر باید بدانید اکثر خواص فیزیکی آنانتیومرها مانند نقطه ذوب، نقطه جوش ضریب شکست و … یکسان هستند. با این حال، آنها در یک ویژگی به نام “فعالیت نوری” با هم تفاوت دارند که در آن یک نمونه صفحه پلاریزاسیون یک پرتو نور پلاریزه عبوری از آن را می‌چرخاند. این اثر اولین بار توسط ای. ال. مالوس (1812 – 1775) در سال 1805 با مشاهده عبور نور از سطوح شیشه بازتابنده کشف شد. 4 سال بعد، جی. بی. بیوت (1862 – 1774) نشان داد که میزان چرخش نور به ضخامت صفحات کوارتزی که او استفاده می‌کند، بستگی دارد. او همچنین کشف کرد که ترکیبات دیگر مانند سقز و محلول‌های ساکاروز توانایی چرخش نور را دارند.

او این فعالیت نوری را به ویژگی خاصی از ساختار مولکولی آن مواد (عدم تقارن) نسبت داد. بر مبنای تحقیقاتش، یکی از اولین پلاریسکوپ‌ها را طراحی کرد و قوانین پلاریمتری با مبنای کمی را فرمول‌بندی کرد.

در سال 1850، ویلهلمی از پلاریمتری برای مطالعه سرعت واکنش هیدرولیز ساکاروز استفاده کرد. در 1874، وانت هوف پیشنهاد داد که یک محیط چهار وجهی اتم کربن می‌تواند پدیده فعالیت نوری را توضیح دهد. امروزه، پلاریمتری بطور معمول در کنترل کیفیت و فرآیند در صنعت دارویی، صنعت اسانس، عطر و طعم، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. خلوص نوری محصول می‌تواند با اندازه‌گیری چرخش مخصوص ترکیباتی مانند آمینواسیدها، آنتی بیوتیک ها، استروئیدها، ویتامین‌ها، روغن لیمو، شکرهای مختلف و پلیمرها و مقایسه آنها با مقدار مرجع (اگر چرخش مخصوص آنانتیومر خالص شناخته شده باشد) تعیین گردد.

 

پلاریمتر اتوماتیک
پلاریمتر اتوماتیک

 

***

تاریخچه پلاریمتر را با هم بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 02166578892 و یا 02166572995 تماس بگیرید. تجهیزات آزمایشگاهی آذین در زمینه فروش و واردات انواع تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی فعالیت دارد و توانسته است نیاز متقاضیان حوزه آزمایشگاهی کشور را برطرف نماید. جهت مشاهده یا خرید پلاریمتر آزمایشگاهی با واحد فروش ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =