تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

شوف بالن چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین بروزرسانی : نوامبر 7, 2023
شوف بالن
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

شوف بالن یک وسیله الکترونیکی با ظرفیت گرمایشی 1000 میلی لیتر است و برای گرم کردن و هم زدن محلول‌ها در آزمایشگاه‌های شیمی و زیست شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع محلول‌ها داخل ظروف آزمایشگاهی ریخته شده و روی این دستگاه قرار می‌گیرند. شوف بالن گرمای ثابت و قابل کنترلی را فراهم می‌کند و استفاده از آن، روشی ایمن برای گرم کردن مایعات آلی که با قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم تمایل به ترکیدن دارند، محسوب می‌شود.

نحوه کار شوف بالن

اجزای داخلی شوف بالن گرمای ولتاژ AC را به عنوان ورودی گرفته و انرژی گرمایی را به عنوان خروجی تولید می‌کنند. بنابراین شوف بالن وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. به دلیل مصرف انرژی شدید برای تولید درجه بالایی از گرمای مورد نیاز، ممکن است سوکت یا فیوز هنگام استفاده دچار مشکل شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات باید از ترانسفورماتور استفاده و از زدن مستقیم شوف بالن به برق خودداری کنید. کنترل دمای این دستگاه با کمک رئوستات انجام می‌شود و به دلیل زمانبر بودن گرم شدن آن، لازم است شوف بالن را زود‌تر از زمان نیاز به برق وصل کنید.

انواع شوف بالن

به طور کلی، شوف بالن‌ها یا به گونه‌ای هستند که قالب آن‌ها را می‌توان برای طیف وسیعی از فلاسک‌ها استفاده کرد و یا به گونه‌ای که با اندازه فلاسک خاصی مطابقت داشته باشند و تنها همان سایز فلاکس برای شوف بالن قابل استفاده باشد.

شوف بالن‌های فلزی معمولا در آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای محفظه‌ای فلزی برای قرار دادن فلاسک‌هایی با ظرفیت بین 50 تا 6000 میلی لیتر هستند. این تجهیزات در طرح‌های مختلف رومیزی تولید می‌شوند و دارای کنترلر‌های داخلی با قابلیت ایجاد دمای بیش از 450 درجه سانتی گراد می‌باشند.

موارد استفاده از شوف بالن

  • شوف بالن‌ها برای تبخیر، تقطیر استخراج یا سایر فرآیند‌های مرتبط با محلول کاربرد دارند.
  • از این دستگاه‌ها برای حفظ دمای مواد شیمیایی و محلول‌های خاص در یک مقدار ثابت استفاده می‌کنند.
  • شوف بالن‌ها معمولا برای گرم کردن محلول‌های قابل اشتعال مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این زمینه نسبت به دیگر تجهیزات ارجحیت دارند.

مزایای شوف بالن

شوف بالن‌ها دارای قابلیت حمل و جا به جایی می‌باشند.

احتمال شکستن ظرف مورد نظر که برای گرم کردن محلول روی شوف بالن قرار می‌گیرد، بسیار کم است.

احتمال ساییدگی شوف بالن‌ها بسیار کم است.

احتمال آتش سوزی و آتش گرفتن مایعات قابل اشتعال هنگام استفاده از شوف بالن به دلیل وجود جداکننده میان المنت حرارتی و ظرف بسیار کم است.

شوف بالن ماده را به صورت یکنواخت گرم می‌کند.

شوف بالن‌ها نسبت به دیگر وسایل گرمایشی، توانایی تولید دمای بسیار بالایی دارند.

معایب شوف بالن

شوف بالن را تنها می‌توان برای ظروف ته گرد استفاده کرد.

به دلیل کوچک بودن ظرف، در حجم محلولی که می‌تواند در یک زمان گرم شود محدودیت وجود دارد.

اقدامات و نکات ایمنی هنگام استفاده از شوف بالن

به دلیل وجود دمای بیش از حد هنگام استفاده از شوف بالن و وجود احتمال منفجر شدن پریز یا ذوب شدن فیوز، حتما باید از اتوترانسفورماتور متغیر استفاده کنید و دستگاه را مستقیم به برق نزنید.

از ولتاژ ورودی بیشتر یا کمتر از میزان توصیه شده برای دستگاه استفاده نکنید و به سطح ولتاژ ورودی توصیه شده توسط سازنده دستگاه پایبند باشید.

پس از استفاده از دستگاه شوف بالن، ظرف حاوی محلول را از دستگاه جدا کنید.

از شوف بالن برای تقطیر خلاء عناصر حساس به حرارت استفاده نکنید.

پیش از استفاده از دستگاه از سالم بودن عایق دستگاه مطمئن شوید.

اگر از شوف بالن‌های قدیمی استفاده می‌کنید باید بدانید که در آن‌ها ممکن است به جای عایق فایبرگلاس از عایق آزبست استفاده شده باشد. عایق آزبست را دور ریخته و با عایق فایبرگلاس جایگزین کنید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =