تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

راهنمای استفاده از میکروسکوپ دانش‌ آموزی

آخرین بروزرسانی : ژانویه 20, 2024
میکروسکوپ دانش آموزی
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

کار با میکروسکوپ دانش آموزی بسیار آسان است، اگر نکات استفاده از میکروسکوپ را آموزش دیده باشید! شما پس از مطالعه مقاله حاضر با نحوه استفاده از میکروسکوپ آشنا خواهید شد و می‌توانید مراحل راه اندازی میکروسکوپ را خودتان به تنهایی در خانه یا آزمایشگاه مورد نظرتان آغاز نمایید. کافیست تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

 

راهنمای میکروسکوپ دانش‌ آموزی

طریقه کار با میکروسکوپ بر اساس دفترچه راهنمای میکروسکوپ دانش آموزی و تجربیات چندین ساله تجهیزات آزمایشگاهی آذین، به شما ارائه می‌شود. برای شروع آموزش کار با میکروسکوپ بهتر است ابتدا با اجزای آن آشنا شویم.

 

اجزای میکروسکوپ دانش‌ آموزی

اجزای اصلی میکروسکوپ دانش‌آموزی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عدسی چشمی
  • صفحه میکروسکوپ
  • گیره‌های لام گیر
  • پیچ تنظیم
  • پایه اصلی
  • دیافراگم
  • پیچ تنظیم دقت
  • بازو
  • عدسی شیئی
  • منبع نور

 

اجزای میکروسکوپ

 

در عکس زیر تمامی اجزای میکروسکوپ دانش آموزی بصورت شماتیک نشان داده شده است:

کار با میکروسکوپ

نحوه استفاده از میکروسکوپ دانش آموزی بدین صورت است که نمونه ای که قصد مشاهده آنرا زیر میکروسکوپ داریم، زیر عدسی و روی لام قرار می‌دهیم. لام همان قطعه شیشه ای شفافی است که زیر عدسی قرار می‌گیرد تا شما نمونه میکروسکوپ را روی آن قرار دهید.  شیشه‌ای دیگر که بر روی نمونه قرار می‌گیرد را نیز لامل می‌گویند. (برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله لام و لامل آزمایشگاهی را مطالعه نمایید).

 

لام میکروسکوپ

لام میکروسکوپ

 

برای شروع کار باید از ضعیفترین عدسی میکروسکوپ استفاده کنیم که آنرا در فاصله مناسب (حدود 1cm) تنظیم کرده و از طریق چشمی میکروسکوپ، نمونه را نظاره می‌کنیم. اگر تصویر تار بود و دید خوبی نداشتیم، می‌توانیم پیچ تنظیم را تا زمانی که به تصویری شفاف دست پیدا می‌کنیم بچرخانیم. برای بزرگنمایی میکروسکوپ باید فاصله عدسی از نمونه را افزایش داده و عدسی چشمی قوی را برای میکروسکوپ دانش آموزی و آزمایشگاهی به کار ببریم.

کار با میکروسکوپ نیز مانند تمام کارها نیاز به تجربه دارد؛ بنابراین چنانچه در ابتدای استفاده از میکروسکوپ دانش آموزی یا هر میکروسکوپ دیگری موفق به دریافت تصاویر با کیفیت از دوربین میکروسکوپ نشدید ناامید نشوید و مجددا تلاش کنید. مطمئن باشید حرفه ای ترین افراد هم روزی از صفر و بدون هیچگونه تجربه ای در آن کار شروع کرده بودند. کار با میکروسکوپ نیازمند تجربه کافی می‌باشد تا بتوان بهترین تصاویر را با آن ثبت کرد اما این تجربیات، همه و همه تنها با تکرار و تلاش شماست که حاصل می‌شود.

 

کار با نمونه میکروسکوپ

نمونه میکروسکوپ در لام باید به گونه‌ای باشد که سطح آن نازک بوده و نور از آن عبور نماید تا به عدسی برای دید بهتر برسد. اگر نمونه شامل یک موجود زنده باشد، باید قسمتی از موجود برش داده شده و در بین لام قرار داده شود. به این حالت نمونه میکروسکوپی می‌گویند. لازم به یادآوری است حتماً هنگام استفاده از میکروسکوپ ونمونه ها، نهایت احتیاط را مبذول بفرمایید.

برای مشاهده انواع لوازم آزمایشگاهی آذین کلیک کنید.

شرایط استفاده از لام و لامل

مراقبت از لام و لامل نیز از جمله نکاتی است که در آموزش کار با میکروسکوپ دارای اهمیت ویژه ای است. هرگونه خط و خش وارده به لام و لامل، در خروجی عکسبرداری از نمونه میکروسکوپ موثر است. دقت کنید همیشه از لبه‌ی لام و لامل برای انتقال آن استفاده کنید و از پاک و تمیز بودن آن زیر عدسی میکروسکوپ اطمینان حاصل نمایید. برای تمیز کردن لام و لامل از دستمال های مخصوص استفاده کنید.

 

برخی از انواع مدل‌های میکروسکوپ دانش‌ آموزی:

 

آماده سازی نمونه میکروسکوپی

  1. بر روی یک لام تمیز یک قطره آب به وسیله قطره چکان بریزید.
  2. یک قطعه کوچک از کاغذ روزنامه را ببرید و بر روی قطره آب که بر روی لام است، قرار دهید.
  3. لاملی را با زاویه 45 درجه بر روی لام قرار دهید تا به آرامی روی کاغذ را بپوشاند و هوا وارد لام نشود.
  4. میکروسکوپ را باید بر روی میز و رو به روی خودمان قرار دهیم. صفحه عدسی‌ها که به صورات گردان هست را می‌چرخانیم و بر روی عدسی ضعیف قرار می‌دهیم. همچنین از قسمت دیافراگم می‌توانید میزان نور ورودی به دستگاه را متناسب با شرایط خود تنظیم نمایید.
  5.  نمونه میکروسکوپی را در زیر عدسی قرار دهید به طوری که همچنان میدان دید شما روشن باشد.
  6.  نمونه ای که در لام قرار گرفته را در زیر عدسی قرار می‌دهیم. عدسی ضعیف را در فاصله مناسب تنظیم کرده و حال از طریق چشمی نمونه را نظاره می‌کنیم. اگر تصویر تار بود و دید خوبی نداشتید می‌توانید پیچ تنظیم را تا زمانی که به تصویری شفاف دست پیدا کنید بچرخانید. برای بزرگنمایی باید فاصله عدسی از نمونه را افزایش دهیم و عدسی قوی را به کار ببریم.

 

کار با میکروسکوپ

کار با میکروسکوپ

 

پس از کار با میکروسکوپ

پس از اتمام کار با میکروسکوپ کارهای زیر را انجام دهید:

  • لامپ دستگاه را خاموش نمایید.
  • پس از خاموش کردن میکروسکوپ حداقل تا 10 دقیقه آن را تکان ندهید.
  • صفحه میکروسکوپ را پایین آورده و لام را از داخل آن بردارید.
  • یکی از نکات بسیار مهم در کار با میکروسکوپ این است که اجازه ندهید عدسی با نمونه شما تماس پیدا کند.
  • لنز های دستگاه را همیشه تمیز نمایید.
  • بهترین روش کار این است که همیشه از عدسی ضعیف به سمت عدسی‌های قوی بروید.
  • بعد از استفاده کردن از روغن ایمرسیون عدسی را با مایع مخصوص تمیز نمایید.
  • کابل برق را از پریز جدا کرده و دور دستگاه بپیچید.
  • کاور دستگاه را بر روی آن بکشید.

 

***

میکروسکوپ دانش آموزی یکی از ابزار مهم در یادگیری درس علوم تجربی می‌باشد که استفاده از آن درس علوم را برای دانش‌ آموزان شیرین‌تر می‌نماید. امید است توانسته باشیم با انتشار مقاله “راهنمای میکروسکوپ دانش آموزی” قدم کوچکی در راستای ارتقاء سطح علم دانش‌ آموزان کشور برداشته باشیم.

تجهیزات آزمایشگاهی آذین در زمینه واردات و فروش میکروسکوپ و دوربین‌ میکروسکوپ فعالیت دارد. جهت خرید یا دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شمار‌های 02166578892 و 02166572995 تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =