تجهیزات آزمایشگاهی آذین
azin lab logo

اختراع اولین میکروسکوپ و تاریخچه میکروسکوپ الکترونی

آخرین بروزرسانی : ژانویه 20, 2024
تاریخچه اولین میکروسکوپ نوری که اختراع شد
آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

اولین میکروسکوپ که اختراع شد، داستانی جذاب و حرکت عظیمی در طول تاریخ بشر رقم زد! در این مقاله قصد داریم شما را با اولین میکروسکوپ و تاریخچه میکروسکوپ الکترونی آشنا کنیم. همراه سایت آذین باشید…

 

اولین میکروسکوپ

میکروسکوپ را چه کسی اختراع کرد

اینکه اولین میکروسکوپ را چه کسی ساخت سوالی است که همواره در مورد سایر اختراعات بشر نیز، نظر اختلاف تاریخ شناسان بوده است! تاریخچه اختراع میکروسکوپ به زمان رومیان باز می‌گردد. همان زمانی که که شیشه توسط آنها ساخته شد. آنها کاربرد شیشه و نحوه مشاهده یک جسم بوسیله شیشه را مورد بررسی قرار دادند. بسیاری معتقدند رابرت هوک اولین میکروسکوپ را ساخت؛ برخی دیگر بر این باورند که گالیله اولین نفری بود که به اختراع میکروسکوپ دست یافت.

 

اولین میکروسکوپ چند سال پیش ساخته شد

تاریخچه میکروسکوپ باز می‌گردد به زمان اکتشاف و استفاده رومیان از شیشه؛ یعنی قرن اول میلادی! پس از آن تا چند سال کسی بصورت تخصصی روی اختراع میکروسکوپ کار نکرده بود. تا اینکه در قرن سیزدهم میلادی، “سالوینو دارماتی (Salvino d’Armati)” اهل ایتالیا نخستین عینک ذره بین دار و قابل قرار دادن روی صورت را اختراع کرد. ساده ترین شکل ذره بین، دارای قدرت بزرگنمایی 6x تا 10x بوده است. این نوع ذره بین ها معمولاً برای بررسی حشرات کوچک و بخش‌های کوچکتر گیاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عدسی های بزرگتر بعدها در دهه 1590، توسط زاخاریاس یانسن (Zacharias Janssen) و پدرش، دو عینک ساز هلندی، مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفتند. آنها چندین عدسی را در ساختاری لوله مانند تعبیه کرده و به کشف بزرگی دست یافتند. تصویر بدست آمده از نمونه واقع در نزدیکی لوله، بسیار بزرگتر از تصویر همان نمونه در عدسی بدون لوله است. قدرت بزرگنمایی این دستگاه در محدوده 9x قرار گرفته و تصاویر ایجاد شده توسط آن، تار و نامشخص بود!

تاریخچه اختراع اولین میکروسکوپ آنجایی جالب می‌شود که پای “گالیله” نیز به میدان می‌آید. در سال 1609، اولین میکروسکوپ مرکب که متشکل از دو عدسی مقعر و محدب است، توسط “گالیله” ساخته شد. شش دهه بعد در سال 1665 رابرت هوک، شماری از دستگاه‌های رصدخانه‌ای را در کتابی با عنوان “میکروگرافی” معرفی نمود. در سال 1674، آنتوان ون لیوان هوک (Antonie Philips van Leeuwenhoek) به منظور افزایش بزرگنمایی میکروسکوپ، عدسی‌های متعددی ساخت و پس از 550 بار تلاش ناموفق، بالاخره توانست عدسی با بزرگنمایی 270x را بر روی میکروسکوپ نصب نماید. عدسی‌های ساخته‌شده تا آن زمان دارای حداکثر قدرت بزرگنمایی 50x بوده‌اند. علاوه بر این، ون لیوان هوک با استفاده از این نوع میکروسکوپ به اکتشافات بیولوژیکی بسیار زیادی دست یافت.

مواردی همچون باکتری‌ها و مخمر را در قطرات آب و گردش خون را در مویرگ‌ها مشاهده کرد. وی صدها نامه برای انجمن سلطنتی انگلستان و آکادمی فرانسه نوشت و یافته‌های مربوط به نمونه‌های زنده و غیر زنده را گزارش داد. جوزف جکسون لیستر (Joseph Jackson Lister) در سال 1826 یک عدسی آکروماتیک ساخت تا اثرات رنگی ایجاد شده توسط طول موج های مختلف نور را حذف کند. با توجه به آزمون و خطاهای میکروسکوپ تا سال 1860، ارنست آبه (Ernst Abbe) با کشف موقعیت سینوسی Abbe (موقعیتی که به منظور ایجاد تصویر واضح توسط عدسی بدست می‌آید)، موفقیت بزرگی را در تاریخ میکروسکوپ رقم زد.

 

میکروسکوپ قدیمی

میکروسکوپ های قدیمی

 

تاریخچه میکروسکوپ الکترونی

از پیدایش اولین میکروسکوپ، به حدود 4 قرن جلوتر سفر کرده و می‌رسیم به تاریخچه میکروسکوپ الکترونی! سرانجام در سال 1931، اولین میکروسکوپ الکترونی توسط ارنست روسکا (Ernst Ruska)، فیزیکدان آلمانی، ساخته شد. میکروسکوپ نوری فقط با استفاده از نور مرئی با میانگین طول موج 550nm، تصویر نمونه را نمایش می‌دهد؛ در حالیکه قدرت بزرگنمایی میکروسکوپ الکترونی هزاران برابر بیشتر از میکروسکوپ نوری می‌باشد.

 

عکس اولین میکروسکوپ جهان

عکس اولین میکروسکوپ جهان

 

***

این مقاله به تاریخچه میکروسکوپ الکترونی و اختراع اولین میکروسکوپ پرداخت و امیدواریم از آن لذت برده باشید. شرکت تجهیزات آزمایشگاهی آذین تجهیز بعنوان مرکز فروش میکروسکوپ در تهران و در سطح کشور فعالیت داشته و فروش انواع میکروسکوپ دانش آموزی، استاد دانشجو، بیولوژی، فلورسنت و … را بر عهده دارد. جهت خرید میکروسکوپ با قیمت مناسب می‌توانید با شماره‌های 02166572995 و 02166578892 تماس حاصل نموده و با همکاران ما در واحد فروش ارتباط برقرار نمایید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هفت =